برائت

 

سه گروه با سه دیدگاه در مسئله برائت:

1

1-    در مورد مسئله برائت دیدگاههای مختلفی وجود دارد بعضی آن را موافق دین می دانند . به نظر این افراد برائت به هر صورت صحیح ودرست است هر چند در مجالس آن هر نوع فحش وناسزا باشد . این گروه به روایاتی چون( امام صادق می فرمایند:ما معاشر بنی هاشم کودکان وبزرگانمان را امر می کنیم که انها را لعن وسب کنند) استدلال می کنند ویا( امام صادق می فرمایند: دروغ گفت ان کس که ما را دوست دارد اما دشمنان ما را لعن نمی کند)پس لعن وناسزا به هر صورت جایز است  وهر کس در مقابل ان اشکال کند باعث نارضایتی اهل بیت (علیهم السلام )شده است همان طور که هزاران داستان در این مورد وجود دارد-

 

 

2-بعضی مخالف این مسئله هستند .به نظر آنها برای اتحاد با جامعه مسلمانان باید دهان را بست و بعضی مسائل را نادیده گرفت ثمره ان اتحاد شیعه وسنت است که در جامعه امروزه مسئله مهم و اساسی است.

3-    گروهی دیگر راهی میان این دو را پیش گرفتند انها این روایات را قبول دارد امابه نظر انها اسلام دین عقلی است وعقل اجازه نمی دهد که هر نوع فحش وناسزایی رواج یابد هرچند به شخصیتها حقیری چون جبت وطاغوت باشد نه به خاطر اینکه انها لایق نیستند بلکه چون کرامت انسان اجازه نمی دهد چنین بیانی از زبانش خارج شود.پس بهتروچه بسا لازم است لعن باشد ولی در فحش وناسزا جانب اکثریت را پیش گرفت یعنی نگاه کرد اکثر مردم در میان خود از چه الفاظی استفاده می کنند همانها را گفت و مجالس تبدیل به چاله میدان ولات خانه ها نشود .

شما چه نظری دارید وبا کدام گروه موافقید ؟ آیا در مسئله برائت شما نظری دیگر دارید ؟

/ 1 نظر / 11 بازدید
سید امیر(دیوان اشعار تبری)

نفس مساله سب و فحش در روایات ثابت است و خود من چندی قبل یک مقاله در خصوص سب در وبلاگم نوشتم و بیش از ده روایت در مورد آن ذکر کردم که حتی برخی موارد خود اهل بیت اقدام به سب مینمودند!! در هر حال لحاظ کردن نوع مجلس و نوع مخاطب در هر جایی لازم است چه تبری و چه تولی موفق باشید.